Katalog

ACE Stoßdämpfer GmbH

ACE Stoßdämpfer GmbH

  • RoHS
  • Reach
  • DIN ISI 9001:2015

ACE Stoßdämpfer GmbH

  • RoHS
  • Reach
  • DIN ISI 9001:2015

22.12.2023 01:12

Sikkerhedsstøddæmpere

Nødstopspecialister fejrer premierer i film og tv

Stadig hurtigere tracking-shots, stadigt højere opløsningsbilleder: Med udviklingen af digital filmteknologi i produktionsselskabernes og tv-stationernes studier stiger kravene til udstyrets kvalitet og sikkerhed. En af markedslederne inden for kraner, dollies og trackingsystemer tager ingen chancer og satser på hydrauliske sikkerhedsstøddæmpere som en del af deres bremseteknologi.

"Solid support on every set" er kvalitetsløftet fra Egripment, en globalt arbejdende virksomhed, der har specialiseret sig i teknisk udstyr til film- og tv-hold og tilhørende serviceydelser. Studieteknologispecialisterne fra Holland underbygger blandingen af højteknologi og eftersalgsservice med en livstidsgaranti på deres dollies og kraner. Det er derfor ikke overraskende, at Egripments løsninger kan findes ved mange shows og begivenheder, både indendørs og udendørs. For eksempel leverer virksomheden skinner til både jord- og hængekonstruktioner og tilhørende fjernstyrede dollyer, som er væsentlige dele af programmet til film- og tv-produktioner ved open air-, hal- og studioshows eller koncerter og også til sportsbegivenheder, herunder olympiske lege.

The Fast and the Furious

Ud over kvalitet og support tilbyder Egripment et andet stort plus: teknisk knowhow, der er baseret på mere end 40 års praktisk arbejde i branchen. Det er resultatet af daglig kontakt med kameramænd, crews, operatører og teknikere, der arbejder på et

stadigt højere professionelt niveau. I forbindelse med deres praktiske erfaring lægger Egripment stor vægt på design og innovation. Sammen med løbende rådgivning sikrer virksomheden på den måde, at produkterne passer til behovene på alle filmmarkeder. Resultatet er udviklingen af en sofistikeret serie af Egripment-kraner, dollies, fjernbetjente kamerahoveder og forskellige sporingssystemer.

Rick Velthof, Egripments globale salgschef, forklarer: "Ud over høj kvalitet forventer vores kunder en høj grad af pålidelighed fra vores løsninger, hvilket vi for eksempel dokumenterer med livstidsgarantier." Han illustrerer de krav, der stilles til Egripments konstruktioner, med denne sammenligning: "Mens det for ikke så længe siden stadig var muligt at afslutte tracking-optagelser med elektronisk styrede stop og sikre den fjernstyrede kameradolly på track-systemet i slutpositionerne ved hjælp af gummibuffere, er nutidens hastigheder i studier eller ved sportsudsendelser for høje til denne type sikkerhedselementer. Et andet eksempel er den opløsning, der kan opnås, som allerede er 8K." Højteknologiske funktioner som disse kræver, at den nuværende studie- og optagelsesteknologi kalibreres meget præcist før brug og for at opretholde det samme høje niveau af datakvalitet gennem hele produktionen. Rick Velthof: "Under disse forhold har næsten ingen produktion råd til at bruge en masse tid på at rekalibrere et kamera og en dolly, der er styrtet ned i gummibufferne på grund af forkert betjening eller et pludseligt strømsvigt og derefter er hoppet tilbage. At få denne duo tilbage på linje med resten af udstyret, såsom kontrolmonitorer og lyssystemet, kan i enkelte tilfælde vare op til tre dage."

Sådanne uacceptable nedetider på det visuelle område er ét aspekt, der kræver mere sikkerhed, den hørbare del af filmteknologien er et andet, da bremsebevægelser fra mange servomotorer og især fra gummibuffere er alt andet end lydløse og kan forstyrre lydteknikerne under deres arbejde. Den største bekymring er dog at forhindre endnu dyrere skader, hvis dollyen og kameraet bliver alvorligt beskadiget i et styrt for enden af sporet. "Vores Generic Track System er et fjernstyret kamerasystem, der vejer op til 80 kg, og som bevæges på en 40 cm bred skinne med en maksimal hastighed på 3 m/s over en maksimal længde på 50 m og også gør kurver mulige. Hvis der sker en rigtig ulykke for enden af sådan en bane, kan skaderne på kameraet alene løbe op i over 100.000 euro", fortæller Rick Velthof. For at undgå denne type ulykker på settet kiggede Egripment-teamet nærmere på markedet for sikkerhedsprodukter inden for lineær teknologi og blev opmærksomme på ACE Stoßdämpfer GmbH fra Langenfeld i Tyskland, en specialist i industriel dæmpningsteknologi. På den ene side blev Egripments opmærksomhed udløst af online-tilstedeværelsen og det brede udvalg af motion control-løsninger på www.acecontrols.co.uk samt på webstedet www.ace-ace.nl/ på hollandsk. På den anden side skyldes det også den personlige tilstedeværelse af ACE's salgsteam i Holland.


Last Man Standing

Som en globalt arbejdende udvikler og leverandør af industrielle støddæmpere er ACE Controls Inc, der blev grundlagt for 60 år siden nær Detroit, Michigan, USA, ikke kun opfinderen af justerbare støddæmpere og stadig den nuværende teknologileder, men også en virksomhed, der har været en del af Stabilus Group siden 2016. ACE Stoßdämpfer GmbH, det tyskbaserede datterselskab for Europa, dækker markedet med distributører og også med et team af salgsingeniører. I dette særlige tilfælde, som med mange andre applikationer før, var Ralf Küppers og Han Titulaer, som repræsentanter for ACE i BeNeLux-landene, bogstaveligt talt de tætteste. Rick Velthof fra Egripment: "Ud over det gode indtryk, vi allerede havde af ACE's hollandske hjemmeside, var Ralf Küppers hurtig til at reagere og villig til at besøge os med kort varsel, så han kunne se konstruktionen på stedet og tilbyde os en perfekt passende hydraulisk dæmpningsløsning."

I Nederhorst den Berg i Nordholland, som ligger i umiddelbar nærhed af Hilversum, der er internationalt kendt for sin tv- og radiostation, fik Ralf Küppers takket være Egripments teknikere styr på deres forskellige skinnesystemer og dollies samt på de nævnte nøgledata med hensyn til vægt, hastighed og den rute, der skal køres på skinnesystemerne. "Som sportsfan, der allerede havde set moderne fjernstyrede kameraer i brug, for eksempel i svømmekonkurrencer, kørte jeg til Egripment med en grov idé om ydeevnen af lineær teknologi og den tilsvarende decelerationsydelse, der kræves. Men i praksis, på mange tv-stationer, f.eks. under gameshows eller live-udsendelser med flere personer i hurtig bevægelse eller under koncerter, når dollyerne op på hastigheder på over 50 km/t. Det fik mig til at indse, at i dette tilfælde skulle alt være glat og lydløst i tilfælde af et nødstop - og også virkelig hurtigt." Derfor brugte han designsoftwaren fra ACE, www.acecontrols.co.uk/uk/sizing/safety-products/online-calculation.html, indtastede nøgledataene for masse, hastighed og afstand og foreslog at prøveinstallere to SCS33-25EU sikkerhedsstøddæmpere i hver ende af den skinnekonstruktion, der tidligere var blevet opført til testformål. Disse hydrauliske maskinelementer, der udelukkende er designet til nødstopopgaver med en levetid på op til 1.000 fuldbelastningscyklusser, yder pålideligt deres tjenester i tusindvis af industrielle applikationer, bogstaveligt talt som den sidste mand, der beskytter lineære konstruktioner. De fungerer også som en slags mekanisk airbag for følsomme komponenter som slæder og de konstruktionsdele, der er fastgjort til dem, når de accelereres på en bane og i værste fald skal bremses til 0 km/t med det samme og uden rebound-effekt, når de rammer slutpositionen. Med laurbær som disse følte Ralf Küppers sig sikker på, at hans virksomheds sikkerhedsstyrker, der allerede havde bevist deres kvaliteter i utallige nødsituationer, og som ikke er fremmede for portaler og transportsystemer, procescentre eller monteringsmaskiner verden over, også ville holde stand, når de havde premiere i film- og tv-branchen.


Silent Movie

Takket være deres kompakte design med en størrelse på M33x1,5 og gennemgående gevind kan sikkerhedselementerne, der hver vejer 0,5 kg, hurtigt integreres i konstruktionen, og med deres mørke, hærdede ydre stållegemer ser de godt ud i det antracitfarvede miljø på filmset-enheder. "For at øge fleksibiliteten og tilpasse denne nødstopløsning endnu bedre til kundespecifikke forhold på stedet, er SCS33-25EU-spjældene monteret i universelt justerbare klemmemuffer hos Egripment. På den måde opfylder de funktionen med at stoppe dollyerne forsigtigt ved slutningen af kørslen, og de reducerer også skader og vibrationer til et minimum. Det særlige ved de universelt justerbare klemmemuffer er imidlertid, at man nemt kan installere mellemstop, når man fastlægger sporets rute, og i princippet kan man sikre uendeligt lange spor," fortæller Ralf Küppers om det videre forløb af samarbejdet. Med en slaglængde på 23,2 mm arbejder de selvjusterende sikkerhedsdæmpere med en regelmæssig energiabsorbering på op til 310 Nm pr. slaglængde i tilfælde af en dollykollision. Det betyder, at de med de specificerede værdier for en maksimal masse på 80 kg og en kørehastighed på 3 m/s i tilfælde af et nødstop forbruger 100 procent af energien uden rebound-effekter og udleder den resulterende varme til miljøet via det ydre stålhus. De hydrauliske dæmpere er mere tidssvarende i forhold til kravene til moderne filmteknologi på settet takket være de beskrevne hovedfordele ved nødstop, og de tilbyder endnu en fordel i forhold til de tidligere anvendte gummibuffere: De udøver også mindre støttekræfter på sporene ved sammenstød, det vil sige, når de accelererede masser rammer komponenten. En bøjning af sporkonstruktionen under bremseprocessen blev ikke længere fundet på Egripment efter installationen af ACE's løsning. Teamet omkring Rick Velthof har modtaget god feedback fra kunderne om den øgede sikkerhed og yderligere anvendelsesmuligheder for den hydrauliske dæmpningsteknologi. Den viser ikke kun sine styrker ved fuld kamerabevægelse og maksimale hastigheder på 0,5 m/s, men overbeviser også i den anden ende af hastighedsintervallet, idet sikkerhedsstøddæmperne kan skubbes gennem deres slaglængde ved minimum 0,02 m/s i krybehastighed. Under disse forhold yder støddæmperen minimal modstand mod kontaktmasser, og der er ingen bremseeffekt, så holdet på settet kan flytte den fjernbetjente dolly mod dæmperne næsten i slowmotion og afslutte kamerabevægelsen ultrablødt og meget lydløst. Med nutidens ofte automatiserede teknologi og det høje niveau af støjfølsomhed i studiet er dette en yderligere fordel sammenlignet med dæmperne fra den forrige generation.





Flere nyheder

ACE Stoßdämpfer GmbH udvider sit sortiment af maskinelementer og præsenterer fo...

På det schweiziske Science Center Technorama giver 500 forsøgsstationer de bes&oslas...

Sportsforskere bruger også hydrauliske maskinelementer i deres design. Især når de...

Transport af mRNA-vaccinen mod COVID-19 fra Biontech/Pfizer er en reel logistisk udfordring. P&ar...

Ud over dimensioneringssoftware samt CAD-data og simuleringer tilbyder ACE Stoßdämpfer...

ACE Stoßdämpfer GmbH tilbyder nu designingeniører ikke kun konfigurations- og b...