Katalog

ACE Stoßdämpfer GmbH

ACE Stoßdämpfer GmbH

  • RoHS
  • Reach
  • DIN ISI 9001:2015

ACE Stoßdämpfer GmbH

  • RoHS
  • Reach
  • DIN ISI 9001:2015

15.11.2023 01:11

På nye veje med TUBUS strukturelle dæmpere fra ACE: den enakslede kørestolsinnovation fra Hoss Mobility

Der er masser af plads til forbedringer i designet af kørestole. Det viser den enakslede Hoss Mobility, som er udviklet på basis af en Segway. Den elektriske kørestol fra det østrigske firma af samme navn er manøvredygtig og terrængående. Teamet, der ledes af grundlægger og elektroingeniør Lukas Rigler, har installeret strukturelle dæmpere fra ACE for at sikre komfort for personer med begrænset mobilitet på ethvert underlag.

At bruge Segways som grundlag for fremtidens kørestole virker umiddelbart paradoksalt. Når alt kommer til alt, modtager selv mennesker uden handicap instruktion, når de bruger fritidskøretøjet for første gang for at undgå at falde over eller ulykker. Spørgsmålet om sikkerhed er endnu vigtigere for folk, der bruger kørestole til at komme rundt og ønsker at komme væk fra alfarvej. Innovationen fra Lukas Riglers team, som mere tilfældigt fik idéen til kørestolen, er specifikt rettet mod disse mennesker: "Da jeg skilte mig af med min private Segway, blev jeg overrasket over, at køberen var en kørestolsbruger. Han ville bygge den om til en ny type kørestol. Det var først da, at jeg indså merværdien af enakslet teknologi." I kørestolssektoren er håndteringen og den intuitive betjening af en Segway virkelig revolutionerende, og ikke kun for designere som Lukas Rigler. Designet, som han har perfektioneret sammen med køreteknikeren Dominik Lorenz og leveret langt over 200 gange, gør det for første gang muligt at dreje på stedet, mens man sidder i en kørestol, at køre over bakke og dal og endda at komme sikkert gennem snedækket terræn - alt sammen med kompakte dimensioner. De større hjul sammenlignet med de små hjul på kommercielt tilgængelige modeller viser sig også at være en fordel. Det blev tydeligt, da han hjalp køberen af sin gamle Segway med at realisere ombygningen og udvikle prototypen af Hoss Mobility. For at udnytte det fulde potentiale i det selvbalancerende Segway-drev skabte designeren en kørestol helt fra bunden.


Hastigheder og passende dæmpning som udfordringer

Det særlige ved hans kørestol, døbt "Hoss", og nøglen til dens intuitive håndtering er det enakslede køretøjs evne til at stabilisere sig selv dynamisk. For at forklare dette drager Lukas Rigler en sammenligning med det mest velkendte intuitive middel til bevægelse, vores kroppe: "Hvis en person læner sig forover uden at bevæge benene, ville han falde på næsen. For at forhindre et fald fortæller hjernen dig, at du skal bevæge et ben fremad i det øjeblik. Så hvis man læner sig forover, bevæger man sig uundgåeligt fremad, et skridt ad gangen. Vores slæde gør det samme, men med hjul i stedet for ben. Kraftige processorer og elektriske motorer overtager hjernens og musklernes funktion i vores køretøj. Og bevægelses- og hældningssensorer beskytter mod at vælte." Disse har til opgave konstant at analysere køreadfærden, og et uafhængigt mekanisk støttesystem stabiliserer kørestolen med hjul foran og bagpå, hvis det er nødvendigt. En foldemekanisme kører straks ud i tilfælde af systemfejl og bringer Hoss til stilstand. Mens en konventionel elektrisk kørestol normalt kan køre omkring 6 km/t, kan Hoss Mobility nå hastigheder på 15 km/t. Ifølge motorspecialisten Dominik Lorenz ønsker bevægelseshæmmede at blive begrænset så lidt som muligt, når det gælder køreglæde.

En af de udfordringer, teamet stod over for, var de forholdsvis høje hastigheder, som en Hoss Mobility kan opnå på jævnt underlag. På lang sigt er det en stor belastning for rytterens anatomi, især i ujævnt terræn. Lukas Rigler stødte også på denne designrelaterede opgave ret tilfældigt under udviklingen hen imod serieproduktion og bemærker: "Interessant nok var der under research, for eksempel på messestande, næsten ingen i en kørestol, der rejste spørgsmålet om bedre dæmpning over for mig. Indtrykket var snarere, at kørestole er, som de er, og at man skal vænne sig til dem. Det var først, da en potentiel kunde kom på besøg, at jeg blev opmærksom på dæmpningen. Manden havde en manuelt drevet kørestol, der så ud, som om Angus MacGyver havde pillet ved den, og en vigtig ændring, som brugeren selv havde bygget, var dens dæmpning."Lukas Rigler havde tænkt på uafhængige affjedringer, støddæmpere og gasfjedre, men manden gav ham ideen til at gøre hele sædet til en dæmpnings- og komfortzone. For at overvinde denne udfordring begyndte han at søge på internettet.


Solid state-dæmpning i form af TUBUS fra ACE som en løsning

Hans øjne faldt hurtigt på ACE Stoßdämpfer GmbH. Den brede vifte af produkter og den velstrukturerede hjemmeside www.ace-ace.de var overbevisende. Derudover gjorde eksistensen af deres egen salgsstruktur i Østrig den indledende kontakt endnu lettere. Samarbejdet på stedet viste sig at være lige så ukompliceret, som det var målrettet. Selvom konstruktøren havde tænkt på en praktisk løsning med hydrauliske komponenter, overraskede Hans-Jürgen Greindl, den ansvarlige salgsingeniør hos ACE Stoßdämpfer GmbH, ham med sin egen forskning og et meget mere omkostningseffektivt alternativt forslag. "Min kontakt hos ACE foreslog solid-state dæmpere som et intelligent valg til dæmpning af sædet. De strukturelle ACE-dæmpere, han havde i tankerne, er mindre følsomme over for snavs, har ingen føringer eller andre følsomme dele og er derfor stort set uforgængelige. Efter et par testkørsler var jeg overbevist," husker Lukas Rigler. For specialisterne hos ACE var der ingen tvivl om, at TUBUS, som kaldes TUBUS på grund af deres rørlignende form, ville opfylde deres opgave, og ikke kun på grund af designet. Ingeniørerne fra Langenfeld i Rhinlandet kunne også se tilbage på erfaringer fra en anden anvendelse. TUBUS er allerede blevet brugt til at optimere køreegenskaberne på elektriske løbehjul til piloter med forskellig vægt. I disse skræddersyede løsninger har ACE's designingeniører brugt forskellige strukturelle dæmpere til forskellige vægtklasser.
www.ace-ace.de/de/news/angepasste-daempfung-fuer-hochwertige-e-roller?filter=1:10:1

Hoss Mobility GmbH besluttede sig for TR-produktfamilien fra ACE blandt et stort antal på over 150 individuelle standardløsninger. Den er kendetegnet ved en blød deceleration. Det kompakte design af disse manøvredygtige kørestole er afgørende for at få mest muligt ud af deres fordele. TR-typerne er specielt udviklet til en maksimal slaglængde på mellem 12 og 60 mm med en minimal totalhøjde, hvorved energiabsorptionen pr. slaglængde varierer fra 1,2 Nm til 146 Nm. Dæmperne fås i formater med diametre fra 29 mm til 100 mm. Alle disse vedligeholdelsesfrie, installationsklare elementer er fremstillet af co-polyester elastomer, som kun opvarmes en smule og derfor sikrer en ensartet dæmpning. Sammenlignet med andre komponenter, der bremser inertikræfter, såsom gummidæmpere eller stålfjedre, imponerer TUBUS med en levetid på mere end 1 million belastningsslag, hvilket gør dem egnede til kontinuerlig offroad-drift og endda teoretisk egnede til arv fra en generation af chauffører til den næste.


I denne applikation er der installeret modeller af typen TR63-43. Det første tal står for komponentens diameter, det andet for den maksimale slaglængde. Denne type er i stand til at reducere 12,0 Nm/slag. I nødstilfælde vil selv 17,0 Nm/slag være tilladt. Når de ikke er monteret på den revolutionerende enaksede kørestol, er TUBUS i denne serie velegnet som endepositionsdæmpning i lineære akser, i værktøjsfremstilling og værktøjsmaskiner, i hydrauliske og pneumatiske enheder, håndteringsenheder og andre applikationer. Da de hurtigt og nemt kan monteres under sædet på enhver Hoss Mobility ved hjælp af en speciel skrue, nyder mange mennesker med handicap allerede godt af en betydelig forbedring af deres livskvalitet.

Flere nyheder

ACE Stoßdämpfer GmbH udvider sit sortiment af maskinelementer og præsenterer fo...

På det schweiziske Science Center Technorama giver 500 forsøgsstationer de bes&oslas...

Sportsforskere bruger også hydrauliske maskinelementer i deres design. Især når de...

Transport af mRNA-vaccinen mod COVID-19 fra Biontech/Pfizer er en reel logistisk udfordring. P&ar...

Ud over dimensioneringssoftware samt CAD-data og simuleringer tilbyder ACE Stoßdämpfer...

ACE Stoßdämpfer GmbH tilbyder nu designingeniører ikke kun konfigurations- og b...