Katalog

ACE Stoßdämpfer GmbH

ACE Stoßdämpfer GmbH

  • RoHS
  • Reach
  • DIN ISI 9001:2015

ACE Stoßdämpfer GmbH

  • RoHS
  • Reach
  • DIN ISI 9001:2015

31.05.2023 01:05

Innovative el-scootere med skræddersyet dæmpning fra ACE: scuddy Premium V2

Ingeniørerne Tim Ascheberg og Jörn Jacobi og deres team fortsætter succeshistorien om de elektriske løbehjul fra scuddy. Takket være mange videreudviklinger går markedslanceringen af anden generation af scuddy Premium-typen godt. Det skyldes især den øgede fleksibilitet, køreegenskaberne og ergonomien i det innovative køretøj med den tohjulede foraksel. Nyheden kan tilpasses endnu mere, også med hensyn til dæmpningen. Designerne har endnu en gang realiseret dette med komponenter fra ACE.

Da scuddy-opfinderne præsenterede deres første trehjulede el-scooter i 2012, var den allerede designet som et køretøj af høj kvalitet med vejgodkendelse, hurtigt realiseret og en succes inden for kort tid. Med scuddy Premium V2 lancerer virksomheden fra Kiel en efterfølger, der sætter nye standarder for ydeevne, komfort og variabilitet. Grundlaget for disse fremskridt er den tendens, at flere og flere mennesker opdager fordelene ved en el-scooter for sig selv, ikke kun i byområder. Det unikke ved scuddy er, at den kombinerer en knallerts køreegenskaber med en foldemekanisme, der gør det muligt at folde el-scooteren sammen, så den i alle versioner er på størrelse med en drikkekasse. På grund af den kompakte foldestørrelse kan en scuddy medbringes gratis som bagage på Deutsche Bahn, for eksempel. Det er heller ikke nødvendigt at lede efter en parkeringsplads i bymidten. I praksis har det foldbare design åbnet op for flere anvendelsesmuligheder. "I mellemtiden ser man ofte scuddys på campingpladser. Det skyldes også den øgede popularitet af autocampere senest siden covid-pandemien og de mange rejsende best agers. Mens de unge er begejstrede for det sjove ved at køre, sætter de ældre pris på den fleksible form for mobilitet og den deraf følgende øgede feriekomfort," forklarer Jörn Jacobi, teknisk direktør for scuddy. Han påpeger, at køretøjet nu fås i fem forskellige versioner til de individuelle krav fra de forskellige brugergrupper, der hver vejer maksimalt 29 kg afhængigt af udstyret. Uanset om det er en sporty tur i stående stilling eller en behagelig tur i siddende stilling, tilpasser en scuddy sig til kørebehovet, siger Jörn Jacobi.




bygget på ACE-dæmpningsløsninger fra starten I alle versioner har el-scooteren, som kan foldes sammen til en størrelse på 62 x 53 x 42 cm, et batteri, der kan oplades i almindelige stikkontakter. Afhængigt af konfiguration og kørestil giver det en rækkevidde på op til 70 km. De maksimale hastigheder varierer mellem 15 km/t og 45 km/t. For 15 km/t-modellen, som også er egnet som kørestol til syge med særlig godkendelse, er der ingen hjelmpligt i Tyskland, og den må køres overalt uden kørekort fra 15 år. Versionerne med 20 km/t og 25 km/t hører til knallertkategorien, men førstnævnte må køres uden hjelm. Begge må køres fra 15 år med et knallertkørekort, medmindre man er født før 01.04.1965, så må man køre uden kørekort. Til de andre modeller, som er 35 km/t og 45 km/t, skal man have et AM-kørekort.

Det kan tages fra 16-årsalderen og er en del af alle almindelige kørekort som f.eks. kørekort B. Alle modeller har bevist en klatreevne på 30 procent i test med en 80 kg tung fører. En maksimal belastning på 125 kg er tilladt til emissionsfri transport. De karakteristiske to hjul på den skridsikre foraksel giver en kurvefornemmelse, der minder om carvingski, og sikrer køreglæde. For at sikre, at dette også er tilfældet ved op til 45 km/t og på så mange vejoverflader som muligt, har firmaets grundlæggere lige fra starten satset på dæmpningsløsninger fra ACE Stoßdämpfer GmbH. "Ingeniørteamet hos ACE har altid været lydhøre over for os siden 2012 og har også bidraget med dæmpningsideer til scuddy-udviklingen for at forfine vores løsninger. Det er en stor fordel, at ACE også kan levere dæmpere, der ikke kræver afbøjningskinematik og dermed fylder minimalt," fortæller designer Sebastian Vetter om samarbejdet. I begyndelsen af samarbejdet blev de strukturelle dæmpere derfor suppleret med tilskårne SLAB-dæmpningsplader fra ACE. På grund af de gode erfaringer med kvalitet, udvalg og fleksibilitet gik samarbejdet ind i næste runde med scuddy Premium V2. Blandt nyhederne er en mere intuitiv foldning af køretøjet. Samtidig sikrer den legefri foldemekanisme, at brugerne har endnu mere køretøj til deres rådighed.




Komforten øges også af et mere individuelt valg af dæmpere.Forskellige dæmpere til forskellige vægtklasser "Det er lidt ligesom at stå på ski. Der justeres bindingen forskelligt afhængigt af rytterens vægt. Og det er klart, at kropsvægten også kræver forskellig dæmpning, når man kører over ujævnheder som huller, rødder eller kloakdæksler," fortæller Jörn Jacobi om nødvendigheden af individualiseret dæmpning. I specifikationerne for ACE stod der, at der var brug for tre forskellige dæmpningssystemer. Det ene var til vægtklassen op til 80 kg, det andet var til vægtklassen mellem 80 kg og 110 kg, og det sidste var til kunder, der vejer mere end 110 kg. Sammen brugte partnerne ACE's designsoftware til at fastslå, at forskellige strukturelle dæmpere var bedst egnet til alle tre klasser. De valgte grundtyper var TR64-41H-OS, TR68-37H-OS og TR79-42H-OS. Som tidligere leverede ACE gratis prøver til testfaserne og var i stand til at levere dem med det samme takket være den høje tilgængelighed fra Langenfeld-lageret. Under og efter testene integrerede designerne komponenterne kaldet TUBUS på svingarmen i hvert tilfælde for at opnå den størst mulige kørekomfort. I modsætning til forgængeren blev dette ikke gjort som et tandemdesign. Mens den mindste af de valgte strukturelle dæmpere, der alle er fremstillet af co-polyester elastomer, har en værdi på 25 Nm/slag, har den midterste 66,5 Nm/slag og den største 81,5 Nm/slag. Med en levetid på mere end en million slag kan TUBUS også bruges af meget flittige chauffører, da de vedligeholdelsesfrie elementer ikke kræver et ekstra endestop. Det faktum, at de gør deres arbejde pålideligt i temperaturområder fra -40 °C til 90 °C, gør e-rullerne mere end egnede til fremtiden. For designerne var det også vigtigt, at monteringen er nem at udføre. Den radiale belastning i TR-H-serien sikrer en særlig blød deceleration.

"H" står for en hårdere materialeblanding, som fører til den ønskede høje energiabsorption i sammenligning med andre radialt dæmpende TUBUS. De første testkørere blev citeret med udråb som "rad fra køreoplevelsen" og mener, at videreudviklingen af den succesrige scuddy-model har været umagen værd. Tim Ascheberg, firmaets grundlægger med ansvar for marketing og PR, påpeger også, at scuddy'ens følelse er blevet bedre, og at det er lykkedes teamet at designe effektelektronik, der kan bruges ud over scuddy'en, og bringe dem til markedsmodenhed. Det faktum, at dette er tilgængeligt som et OEM-produkt for e-scooter-producenter, er et bevis på den høje kvalitet samt Kiel-teamets alsidighed og suverænitet.

Konceptet med deres foldbare køretøj er så unikt, at den sofistikerede drevteknologi også kan tilbydes til andre markedsdeltagere. Adspurgt om dæmpningsteknologien siger Tim Ascheberg, at de er meget tilfredse med ACE med hensyn til kvalitet og de mange forskellige tilbud.

Det skyldes ikke mindst, at individuelle ønsker nu kan opfyldes på en mere målrettet måde, og at kunderne sætter stor pris på kørekomfort.

Flere nyheder

På det schweiziske Science Center Technorama giver 500 forsøgsstationer de bes&oslas...

Sportsforskere bruger også hydrauliske maskinelementer i deres design. Især når de...

Transport af mRNA-vaccinen mod COVID-19 fra Biontech/Pfizer er en reel logistisk udfordring. P&ar...

Ud over dimensioneringssoftware samt CAD-data og simuleringer tilbyder ACE Stoßdämpfer...

ACE Stoßdämpfer GmbH tilbyder nu designingeniører ikke kun konfigurations- og b...

Hvad stuntmænd er for filmstjerner, er TUBUS strukturdæmpere for dyre filmkamerasystemer: De tage...