Katalog

Westdeutscher Drahtseil-Verkauf Dolezych GmbH & Co. KG

Westdeutscher Drahtseil-Verkauf Dolezych GmbH & Co. KG

  • DIN EN ISO 14001:2015
  • DIN EN ISO 9001:2015

Westdeutscher Drahtseil-Verkauf Dolezych GmbH & Co. KG

  • DIN EN ISO 14001:2015
  • DIN EN ISO 9001:2015

30.11.2021 01:11

Sikring af rejsedæk korrekt

Dolezych garanterer sikkerheden på biltransportører

Dortmund. Problemet med korrekt lastsikring er lige så gammelt som transportbranchen. Ekspertise og fleksibilitet er afgørende, da specifikke opgaver også kræver specifikt sikringsudstyr og specifikke sikringsmetoder. Virksomheden Dolezych i Dortmund har udviklet en helt ny generation af surringsbånd og TensionController til transport af personbiler og lastbiler.

Uanset om der er tale om en værdifuld klassiker, en ny bil eller en lastbil med en vægt på flere tons - når lastbiler og biler kører, er korrekt fastgørelse underlagt fysiske love; der er mange påvirkningsfaktorer, som skal tages i betragtning:
Transporten skal foregå sikkert og i overensstemmelse med færdselsloven (StvO); frem for alt må kombinationen ikke udgøre en fare for trafikanterne.
De resulterende sikringskræfter skal fordeles jævnt på surringspunkterne eller gulvpladerne, også selv om der nogle gange er lidt plads mellem gulvpladen og køretøjet til korrekt spænding af surringsremmene. Fastspændingskrogene må ikke beskadige gulvpladen. Maling, aluminiumsfælge og lignende kan heller ikke lide stålkroge og reagerer meget allergisk på korrekt, men grov surring med lakskader og ridser.
Alt i alt er biltransport en meget vanskelig sag

Sikring korrekt - men hvordan?

Dolezych har udviklet sine højtydende surringsbånd med TensionController til 35 mm og 50 mm bånd specielt til transport af biler og lastbiler. De nyudviklede gjordbånd har fremragende slidegenskaber og kun en lav forlængelse på under 4 % (PES), under 2,5 % (PES/UHMW-PE) og under 1,5 % (UHMW-PE højtydende Dyneema®-fibre). Produkterne garanterer optimal overførsel og fordeling af den påførte forspændingskraft. Fastgørelsespunkterne er jævnt belastede, så skader på f.eks. gulvpladen er udelukket ved korrekt anvendelse. Besværlig efterspænding er stort set udelukket, da forspændingskraften opretholdes under hele transporten. Desuden opfylder den innovative produktfamilie de nyeste testspecifikationer fra ekspertgruppen TÜV Süd (som Dolezych var med til at udvikle i 2018).

Dolezychs TensionController er en speciel slange, der placeres over dækket, så surringsbåndet ikke kommer i kontakt med dækket (ifølge VDI-retningslinje 2700 B. 8.1/8.2 må båndet ikke på noget tidspunkt have direkte kontakt med dækket). Den nye TensionController har en specialudviklet skridsikring på ydersiden, så den klæber til dækket. Samtidig scorer den med de bedste glideegenskaber på indersiden, så surringsremmen kan glide meget godt, og de påførte forspændingskræfter fordeles jævnt. En anden fordel er, at stroppen hurtigt og nemt kan trækkes ind. Det ekstra kompakte design af den tilhørende tandhjulskralde (med 500 daN forspændingskraft) lover også en bekvem håndtering, selv hvor pladsen er begrænset.

TensionController er unik på grund af sin fremragende effektivitet eta på ≥ 0,5. Effektiviteten måler, hvor tabsfrit en TensionController fordeler den forspændingskraft, der påføres via ratchetten, over dækket. Det betyder, at mindst 50 % af den oprindeligt påførte forspændingskraft når frem til "den anden side" af dækket - med alternative produkter er denne værdi nogle gange betydeligt lavere

Din fordel: nå hurtigere i mål med TensionController

  • Hurtig kontrol takket være standardoverensstemmelse med VDI 2700 blad 8.1/8.2 og DIN EN 12195-2
  • Intet behov for efterspænding under kørslen - takket være de bedste glideegenskaber indvendigt. Ingen "stick and slip-effekt" af den indvendige gjordbånd under opspænding. Takket være TensionController transporteres forspændingskraften med betydeligt mindre tab end tidligere, effektiviteten η (eta) er større.
  • Belastningsretningslinjerne følges. De nye surringsbånd med TensionController overholder de aktuelle belastningsretningslinjer fra OEM'er, f.eks. hos Daimler.
  • Rart at have: GS certificering og yderligere produktcertificering i henhold til TÜV SÜD (Standard ZSRAS2019/01 Reifenradsicherung)
Innovativ af tradition

Dolezych, en familieejet virksomhed med hovedsæde i Dortmund, Tyskland, er traditionelt og lidenskabeligt optaget af korrekt lastsikring. Gennem sin deltagelse i ekspertudvalg og standardiseringsudvalg er producenten i høj grad involveret i udviklingen af standarder. Dolezychs ingeniører har allerede udviklet mange produkter, der har skabt præcedens og ofte er blevet overtaget og kopieret af branchen.

Til transport på biltransportører udviklede Dolezych allerede i 2018 sammen med TÜV SÜD's specialistgruppe for lastsikring et testanlæg for at demonstrere de (hidtil ukendte) reelle sikringskræfter, der genereres på det enkelte dæk og i alle surringsbåndskomponenter i en rent statisk test. Siden da er disse tests blevet det nye benchmark for TÜV SÜD-certificeringer.
Dolezychs ingeniører har brugt de nye resultater til at udvikle den nye generation af surringsremme til lastsikring af biler og lastbiler. De blev testet inklusive alle komponenter som f.eks. drejekroge, TensionController og spændingsratchetter i henhold til de nye testspecifikationer.
I et "modulsystem" kan de forskellige ratchetter og gjordbånd kombineres med hinanden og dermed tilpasses optimalt til de specifikke forhold i transportkøretøjet og de køretøjer, der skal transporteres.

Flere nyheder

Surringsstropper bruges typisk til at fastgøre og sikre last. Men nogle gange fører ukonventionelle måder også til et mål
I brug som hovedslynge

05.07.2023 01:05

#Spotted



Otte meter surringskæde smidt løst over venstre skulder, samtidig seks meter afslappe...

Udo Dolezych genvalgt som formand