Katalog

ACE Stoßdämpfer GmbH

ACE Stoßdämpfer GmbH

  • RoHS
  • Reach
  • DIN ISI 9001:2015

ACE Stoßdämpfer GmbH

  • RoHS
  • Reach
  • DIN ISI 9001:2015

26.08.2021 01:08

Beskyttelse i alle positioner: Tilpassede strukturelle og kollisionsdæmpere i automatisering og håndtering.

Enhver afbrydelse af produktionen koster tid og penge. Men indkøbere og designere har mange sikkerhedsprodukter til rådighed til at beskytte udstyret. Dette især for at minimere nedetid og øge produktiviteten i håndtering og automatiserede processer. Ud over hydraulisk betjente små og industrielle støddæmpere tilbyder ACE en række billige alternativer. Disse anvendes, når der ikke er behov for præcis standsning. Tre anvendelser illustrerer de små hjælperes brede vifte af anvendelsesmuligheder.

I alt omfatter TUBUS-serien af struktur- og sikkerhedsspjæld fra ACE otte designs med over 150 individuelle produkter til en lang række anvendelsesområder. Det er muligt at generere omtrent lineære, progressive eller, som ved anvendelse i en computertomograf (CT), degressive karakteristiske kurver. Det dyre hjerte i et CT-system er den ringtunnel, der kaldes gantry. Denne roterer mange gange 360 grader. Herved skabes flere sammenhængende skiver under scanningen, ud fra hvilke computeren kan beregne et volumen. Dette giver rumlige oplysninger. Hver enkelt pixel kan klassificeres rumligt. Hvis det er nødvendigt, kan de opnåede data visualiseres ved hjælp af computersoftware ikke kun i et 2D-, men også i et 3D-billede. Med henblik på kvalitetskontrol i bilindustrien har LISCO GmbH fra Bargteheide i forbindelse med et projekt skabt et foderbord til portalen ved hjælp af lineære akser med høj præcision. Elektriske slutkontakter overvåger den tilladte slutposition for slæden for at undgå skader på konstruktionen. For at sikre, at dette ikke er tilfældet, selv i tilfælde af betjeningsfejl, hackerangreb eller strømsvigt, besluttede LISCO GmbH's team under ledelse af administrerende direktør Stefan de Bruyn at sikre konstruktionens slutpositioner ved hjælp af faststofdæmpere, der fungerer uafhængigt af strømforsyningen. Efter at have overvejet de karakteristiske data som f.eks. borddelens længde, vægt og tilkørselshastighed faldt valget på TUBUS-konstruktionsdæmpere af typen TA-17 fra ACE Stoßdämpfer GmbH. Disse aksialdæmpende maskinelementer af co-polyesterelastomer har en slaglængde på 7 mm og en maksimal energioptagelse på 6 Nm pr. slag ved kontinuerlig drift og 9 Nm pr. slag ved nøddrift. Dette gør dem til en af de mindre repræsentanter for ACE's strukturdæmpere og illustrerer, at konstruktører har et stort spillerum ved valget af den rigtige TUBUS til deres anvendelse til nødstop og kontinuerlig brug i deres anlæg og maskiner. I det beskrevne tilfælde tjener komponenterne desuden også et andet formål ved transport af CT-systemerne. Hvis vognen ikke er sikret, forhindrer de skader som følge af ophobninger. Strukturdæmperne kan hurtigt og nemt fastgøres med en særlig skrue og er en ekstra forsikring for LISCO GmbH i tilfælde af nødstop, da de "fungerer absolut pålideligt", siger Stefan de Bruyn.

TUBUS-specials øger produktiviteten af presseværktøjer i bilproduktionen på verdensplan

I første omgang var det en enkelt bilproducent, der henvendte sig til den Langenfeld-baserede virksomhed ACE. Kunden fra Sydtyskland beretter: "Vi havde allerede haft yderst positive erfaringer med industristøddæmpere fra ACE til hurtig og sikker bremsning af slæder på op til 3 tons. Det var derfor oplagt at henvende sig til ACE også i forbindelse med det nye problem." Problemet med de stigende nedetider på grund af defekte dæmpere i matricerne under pladebearbejdning skulle findes ved indførelsen af moderne ProgDie-presser og servopresser. Højere presseslag og -hastigheder samt tendensen til større værktøjer resulterede i højere belastninger. Dette overbelastede polyurethan (PU)-dæmpningselementerne. Materialet blev for hurtigt udmattet. Værktøjsbrud og produktionssvigt fulgte. I deres søgen efter nye dæmpere stødte bilfabrikanterne på TUBUS strukturelle dæmpere hos ACE. De er fremstillet af co-polyesterelastomer og er op til tyve gange bedre end materialer som stålfjedre, PU- eller gummistoppere med hensyn til dæmpningsegenskaber og levetid.

Det var grunden til, at det i dette tilfælde lykkedes ACE at erstatte forgængerne af de nedholdningsdæmpere, som der var et presserende behov for i bilproduktionen, med den nye udvikling TUBUS-Spezial under pladebearbejdning. Samtidig beviser disse specielle maskinelementer, hvad ACE's ingeniører er i stand til at opnå på kundens anmodning. Ud over specielle leverancer med individuelle slaglængder, karakteristikkurver, fjederrater og størrelser tilbyder ACE specielle serier til bilproducenter i form af nedholdnings- og løftestangsdæmpere. Succesen for disse komponenter er baseret på tre års udviklingsarbejde, som altid er nøje orienteret mod de respektive kunders behov. Efter første udholdenhedstest i laboratoriet for at bestemme den maksimalt mulige belastning og derefter test i udvalgte presseværktøjer samt beregning af udvælgelsestabeller for elementerne hos kendte tyske bilproducenter har ACE bestemt de statiske og dynamiske kraft-forskydningsegenskaber samt energioptagelsen og -absorptionen på prøvebænke. De første statiske og dynamiske test var lovende, da det under statiske forhold var muligt at opnå maksimal energiabsorption af de kun 29,4 mm høje nedholdningsdæmpere i områder mellem 5 og 269 Nm, afhængigt af konstruktionen. Under de dynamiske forhold, der er fremherskende i praksis, blev resultaterne for de tidligere anvendte PU-elementer af samme højde overgået næsten tre gange. Som følge heraf skal TUBUS specialelementer udskiftes sjældnere end deres forgængere og giver takket være den reducerede stilstands- og vedligeholdelsestid en betydelig forøgelse af de respektive anlægs produktivitet.

En af ACE's ydelser til bilproducenterne var, at der under produktudviklingsprocessen kunne udarbejdes en valgmatrix for hver dæmpningstype til den bestillende virksomhed. Ved hjælp af denne kan værktøjsmagere nu nemt bestemme størrelsen og antallet af dæmpere. Der tages hensyn til blankeholderens hastighed og vægt samt pressens slaghastighed. De anvendte værdier stammer fra testserier, der er udført på en faldprøver med et laserforskydningsmålesystem. Som resultat af testene hos ACE udarbejdede teamet under ledelse af produktchef Thorsten Kohnen valgtabeller for pressens slaghastigheder fra ≤ 17 op til 40 slag/min og koblede også flere TUBUS-specialtyper i serie. Som følge heraf er der efter praktiske test i værktøjet hos bilproducenter nu kraftigere nedholdnings- og løftedæmpere end tidligere til rådighed for fastholdelsesskruer i størrelserne M10 til M30. Disse ACE-dæmpere leveres nu til producenter over hele verden.

ACE tilbyder nu også aluminium- og stålkomponenter til nødstop

For at forhindre skader ved brug af lineære enheder i robotteknologi og for at beskytte slutpositioner på værktøjsmaskiner, transportbånd og højlager- og udtagningssystemer har ACE føjet styrtdæmpere til sin produktportefølje. Disse er fremstillet af specialdesignede aluminiums- eller stålrør, der foldes sammen på en foruddefineret måde i tilfælde af en kollision, svarende til en krøllezone, og omdanner den kinetiske energi til varme. Disse nye maskinelementer fra ACE beskytter strukturer i tilfælde af en ulykke gennem en høj, ensartet energiudledning på 98 procent. På grund af deres virkemåde kan kollisionsresultaterne rekonstrueres og dermed undgås i fremtiden efter en passende evaluering. Kollisionsdæmperne giver en stor langtidsstabilitet i daglig drift og en fremragende beskyttelse i tilfælde af nødstop. De er også nemme at installere og udskifte efter en ulykke. De nye crashdæmpere giver konstruktører en yderst effektiv og økonomisk envejsløsning til effektiv beskyttelse af anlæg eller maskiner. De udgør således et interessant alternativ til irreversible og reversible strukturdæmpere samt hydrauliske sikkerhedsstøddæmpere. De nye sikkerhedsprodukter fås med udvendige diametre på 87,5 mm i aluminiumversionerne og 63 mm og 38 mm i stålversionerne. Der findes ti basistyper som standard med en energiabsorption i nødstopanvendelser fra 670 Nm/slag til 11 200 Nm/slag. Afhængigt af typen er komponenternes maksimale slaglængde mellem 45 mm og 160 mm, hvorved de lave støttekræfter på 13.000 N til 70.000 N bidrager afgørende til sikring af konstruktioner. I praksis kan disse værdier øges yderligere ved serie- eller parallelopstilling af støddæmperne for at kunne aflede større energiværdier end de nævnte ved et slag. De nye crashdæmpere er tilgængelige fra lager i Langenfeld inden for 24 timer og er ligesom strukturdæmperne i de andre anvendelseseksempler kendetegnet ved et godt pris/ydelsesforhold

Flere nyheder

Når kørestole skal testes, er producenterne af forståelige grunde p&ar...

22.12.2023 01:05

Sikkerhedsstøddæmpere
Nødstopspecialister fejrer premierer i film og tv
Når det drejer sig om industriel dæmpningsteknologi, er ACE et af de første steder, de fleste ingeniører og designere verden over ringer til. Uanset hvilke forespørgsler eksperterne har i disse dage, besvarer ACE dem altid hurtigt, enten online eller gennem personlig kontakt på stedet.

Der er masser af plads til forbedringer i designet af kørestole. Det viser den enakslede Hoss Mob...

Aflastning under håndtering og ombygning: universalskruetrækker med gasfjeder og strukturelle dæmpere fra ACE
i den universelle skruetrækker fra Metallatelier GmbH